Object structure

Title:

"Realizm", ucieleśniony podmiot, projekcja empatii

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 4 (2012)

Creator:

Pijarski, Krzysztof

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2012

Description:

21 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.

Subject and Keywords:

Fried, Michael ; realism ; empathy ; embodiment

References:

1. Ch. Baudelaire, Wystawa Powszechna 1855 – Sztuki Piękne, w: tegoż Rozmaitości estetyczne, przeł. J. Guze, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2000, s. 213. ; 2. W. Benjamin, Pasaże, przeł. I. Kania, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005, s. 237 [Kolekcjoner; H 3 a, 1]. ; 3. B. Buchloh, From Faktura to Factography, „October” 30, 1984 (jesień), s. 102-106. ; 4. S. Cavell, A Matter of Meaning It, w: tegoż Must We Mean What We Say?, Cambridge University Press, Cambridge Mass. 1976, s. 220. ; 5. S. Cavell, The Claim of Reason: Wittgenstein, Skepticism, Morality, and Tragedy, Oxford University Press, New York–Oxford 1999, s. 428. ; 6. S. Cavell, The world viewed. Reflections on the Ontology of Film, Harvard University Press, Cambridge Mass.–London 1979, s. 123. ; 7. J. Champfleury, Realizm. List do Pani Sand, w: Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870, wyb., przedm. i komentarze E. Grabska, M. Poprzęcka, PIW, Warszawa 1974, s. 517. ; 8. T. J. Clark, Farewell to an Idea: Episodes from a History of Modernism, Yale University Press, New Haven–London 1999. ; 9. T. J. Clark, Image of the People. Gustave Courbet and the 1848 Revolution, University of California Press, Berkeley–Los Angeles 1999, s. 82. ; 10. T. J. Clark, Image of the People. Gustave Courbet and the 1848 Revolution, University of California Press, Berkeley–Los Angeles 1999, s. 80. ; 11. J. Crary, Techniques of the Observer. On Vision and Modernity in the 19th Century, MIT Press, Cambridge, Mass.–London 1990, s. 19. ; 12. J. Crary, Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. Ł. Zaremba, I. Kurz, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009, s. 23. ; 13. Critical Realism in Contemporary Art. Around Allan Sekula’s Photography, ed. H. van Gelder, J. Baetens, Leuven University Press, Leuven 2006, s. 7-8. ; 14. M. Fried, Courbet’s Realism, University of Chicago Press, Chicago–London 1992. ; 15. M. Fried, Four Honest Outlaws: Sala, Ray, Marioni, Gordon, Yale University Press, New Haven 2011, s. 24. ; 16. M. Fried, Four Honest Outlaws: Sala, Ray, Marioni, Gordoni, Yale University Press, New Haven–London 2011, s. 205. ; 17. M. Fried, Manet’s Modernism, or The Face of Painting in the 1860s, University of Chicago Press, Chicago–London, s. 410. ; 18. M. Fried, Menzel’s Realism: Art and Embodiment in Nineteenth-Century Berlin, Yale University Press, New Haven–London 2002. ; 19. M. Fried, Realism. Writing, and Disfiguration. On Thomas Eakins and Stephen Crane, University of Chicago Press, Chicago–London 1987. ; 20. M. Fried, Thoughts on Caravaggio, „Critical Inquiry” 24, 1997 nr 1, s. 23. ; 21. C. Greenberg, Malarstwo modernistyczne, w: tegoż Obrona modernizmu, przeł. G. Dziamski, M. Śpik-Dziamska, Universitas, Kraków 2006, s. 48. ; 22. S. Guilbaut Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej?, przeł. E. Mikina, Hotel Sztuki, Warszawa 1992. ; 23. Gustave Flaubert – George Sand Correspondance, Flammarion, Paris 1981, s. 110. Cyt za: M. Fried Courbet’s Realism, s. 358, przyp. 85. ; 24. I. Kurz, Między szokiem a rozproszeniem. Przygody obserwatora w nowoczesnym świecie, w: Zawieszenia percepcji, s. 463-464. ; 25. D. LaCapra, Madame Bovary on Trial, Cornell University Press, Ithaca–London 1982, s. 127. ; 26. K. Marks, Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne z 1844 r., przeł. K. Jażdżewski, 2005, http://www.Marxsists.org/polski/marks-engels/1844/rekopisy/index.htm [20.08.2012]. ; 27. J. Rancière, Od polityki do estetyki?, w: tegoż Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka, przeł. J. Sowa, M. Kropiwnicki, Ha!art, Kraków 2007, s. 49-50. ; 28. Ch. Rosen, H. Zerner, Romanticism and Realism: The Mythology of Nineteenth-Century Art, Viking, New York 1984, s. 150. ; 29. S. Wilson „La Beauté Révolutionnaire”? Realisme Socialiste and French Painting 1935-1954, „Oxford Art Journal” 3, 2008 nr 2, 61-69.

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

4

Start page:

231

End page:

249

Resource Type:

Article : original article

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

0867-0633

Source:

IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Rights Reserved - Free Access

Terms of use:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Projects co-financed by:

Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund