Object structure

Title:

Ulotne jak dym? Kryptoreklama i przemiany obyczajów – o kampanii Polskiego Monopolu Tytoniowego na łamach „Kobiety Współczesnej” w latach 1931-1932

Subtitle:

Napis Seria XXII (2016)

Creator:

Bąbel, Agnieszka

Publisher:

Wydawnictwo IBL

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2016

Description:

24 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.

Subject and Keywords:

crypto advertising ; “Kobieta Współczesna” [Modern Woman] ; Bernays, Edward L. ; cigarettes ; change of customs

References:

1. A.D.W. [krypt.], Stereotypowy komunikat, „Kobieta Współczesna” 23 października 1932, nr 34, s. 674.
2. [b.a.], Już nigdy…, „Kobieta Współczesna” 26 czerwca 1932, nr 26, s. 520-521.
3. [b.a.], Tajemnica Lali, „Kobieta Współczesna” 17 stycznia 1932, nr 3, s. 52-53.
4. [b.a.], Upominki świąteczne, imieninowe, „Kobieta Współczesna” 20 grudnia 1931, nr 42, s. 14.
5. Barbasiewicz M., Dobre maniery w przedwojennej Polsce. Savoir-vivre – Zasady – Gafy, Warszawa 2013.
6. Bralczyk J., Język na sprzedaż, Warszawa-Bydgoszcz 2000.
7. Brandt A.M., Budowanie tożsamości konsumenckiej w XX wieku, w: Dym. Powszechna historia palenia, red.S.L. Gilman, Z. Xun, tłum. J. Sochoń-Jasnorzewska, Kraków 2009, s. 332-343.
8. Bret D., Greta Garbo, tłum. A. Tuz, Warszawa 2015.
9. Este [pseud.], Święta nadchodzą!, „Kobieta Współczesna” 27 marca 1932, nr 13, s. 260-261.
10. G.A. [krypt.], Kolorowe niebezpieczeństwo, „Kobieta Współczesna” 13 listopada 1932, nr 37, s. 737.
11. Gately I., Kulturowa historia tytoniu. Jak egzotyczna roślina uwiodła cywilizację, tłum. A. Kunicka, Warszawa2012.
12. Gilman S.L. Xun Z., Wstęp, w: Dym. Powszechna historia palenia, red.S.L. Gilman, Z. Xun, tłum. J. Sochoń-Jasnorzewska, Kraków 2009.
13. Grand Hotel d’Europe à Varsovie. Przewodnik po Warszawie wydany staraniem wielkiego Hotelu Europejskiegow czterech językach, Warszawa 1881.
14. Isenberg N., Dym w kinematografii: od Weimaru do Hollywood, w: Dym. Powszechna historia palenia, red.S.L. Gilman, Z. Xun, tłum. J. Sochoń-Jasnorzewska, Kraków 2009, s. 248-255.
15. Janiak-Jasińska A., Aby wpadło w oko… O reklamie handlowej w Królestwie Polskim w początkach XX wiekuna podstawie ogłoszeń prasowych, Warszawa 1998.
16. Jańczak M., Kasprzyk M., Historia rzeczy codziennych, Warszawa 2008.
17. Klein N., No logo. Bez przestrzeni, bez wyboru, bez pracy, tłum. M. Halaba, H. Jankowska, K. Makaruk, wyd. 2, Warszawa 2016.
18. Kowal-Orczykowa A., W niewoli reklamy? Percepcja ukrytych przesłań w reklamie prasowej, Kraków 2007.
19. Kreft M., „Fatalne przyzwyczajenie”, w: Sekrety Orzeszkowej, red. G. Borkowska, M. Rudkowska, I. Wiś-niewska, Warszawa 2012, s. 182-190.
20. Lachman M., Literatura wobec reklamy. Rekonesans, w: Literackie reprezentacje doświadczenia, red. W. Bolecki,E. Nawrocka, Warszawa 2007, s. 451-480.
21. Nieja [pseud.], W tramwaju, „Kobieta Współczesna” 30 października, nr 35, s. 695.
22. Polska reklama prasowa 1930-1939, wstęp T. Zacharski, Kraków 1995.
23. Quennie [pseud.], Magiczna laseczka, „Kobieta Współczesna” 8 listopada 1931, nr 36, s. 10.
24. Quennie [pseud.], Nowy oręż kobiety, „Kobieta Współczesna” 6 grudnia 1931, nr 40, s. 15.
25. Quennie [pseud.], Zapomniałam papierosów, „Kobieta Współczesna” 13 marca 1932, nr 11, s. 212.
26. Rościszewski M. [B. Londyński], Dobry ton. Szkoła pożycia z ludźmi wszelkich stanów w stosunkach poufnychi ceremonialnych. Umiejętność dystyngowanego zachowania się w salonie, w teatrze, w resursie, w sklepie,na ulicy i t.p. Zwyczaje i obyczaje życia towarzyskiego w różnych jego przejawach. Podręcznik praktyczny dlapań i panów opracowany według najświeższych źródeł obcych i osobistych spostrzeżeń autora na gruncie swojskim,Warszawa-Lwów 1905.
27. Toeplitz K.T., Tytoniowy szlak, czyli szkic z historii obyczaju, gdy palono tytoń, Warszawa 2009.
28. Wawrykowska-Wierciochowa D., Kiewnarska Jadwiga, hasło w: Polski słownik biograficzny, t. XII, Wrocław-Warszawa-Kraków1966-1967, s. 443.
29. Well [ J. Kiewnarska], Tempora mutantur, „Kobieta Współczesna” 11 października 1931, nr 32, s. 11.
30. Welshman J., Palenie, nauka i medycyna, w: Dym. Powszechna historia palenia, op. cit., s. 326-331.
31. Wielopolska z Colonna Walewskich M., Obyczaje towarzyskie, Lwów 1938 (reprint: Olsztyn b.d.).
32. W. Nel. [krypt.], Do nowoczesnej pani, „Kobieta Współczesna” 20 marca 1932, nr 12, s. 232.
33. dziennikustaw.gov.pl/du/1932/s/33 [stan z 9 marca 2017 r.].
34. Kossowska I., Tadeusz Lucjan Gronowski, http://culture.pl/pl/tworca/tadeusz-lucjan-gronowski [stan z 9marca 2017 r.].
35. Kuzak R., Wyzysk pełną gębą! Monopole skarbowe w międzywojennej Polsce, http://ciekawostkihistoryczne.pl/2012/10/14/wyzysk-pelna-geba-monopole-skarbowe-w-miedzywojennej-polsce/[stan z 7 marca2017 r.].
36. www.zapalki.pl/historia [stan z 7 marca 2017 r.].

Relation:

Napis

Volume:

22

Start page:

150

End page:

178

Resource Type:

Article : original article

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

1507-4153

Source:

IBL PAN, call no. P.I.2795 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Rights Reserved - Free Access

Terms of use:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Projects co-financed by: