Object structure

Title:

Digital literature. Current state of research in Poland

Subtitle:

Vol. 2 (2016) - Special Issue - English Edition

Creator:

Pawlicka, Urszula ; Koschalka, Benjamin. Tł.

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2016

Description:

21 cm ; Eng. text

Subject and Keywords:

digital literature ; research

References:

1. E. Aarseth, Cybertext. Perspectives of Ergodic Literature (Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1997). ; 2. M. Adamiec, “Dzieło literackie w sieci. Kilka oczywistości z perspektywy sceptyka,” in Tekst (w) sieci, ed. D. Ulicka, vol. 1 (Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009), 37-47. ; 3. E. Balcerzan, “W stronę genologii multimedialnej,” in Polska genologia literacka, ed. D. Ostaszewska and R. Cudak (Warszawa: PWN, 2007), 269-287. ; 4. B. Biryukov and E. S. Geller, Cybernetics in the Humanities (Moscow: Nauka, 1973). ; 5. J. D. Bolter, Writing Space. The Computer, Hypertext, and the History of Writing (Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1990). ; 6. J. D. Bolter and R. Grusin, Remediation. Understanding New Media (Cambridge, MA: MIT Press, 1999). ; 7. E. Branny, “Dlaczego klikamy? Lektura a pragnienie,” in Tekst (w) sieci, ed. Anna Gumkowska, vol. 2 (Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009), 153-162. ; 8. E. Branny-Jankowska, Cybertekst. Metodologia i interpretacja, accessed April 1, 2014, http://www.techsty.art.pl/magazyn/magazyn7/cybertekst/index.html. ; 9. E. Branny-Jankowska, “Obietnice poezji elektronicznej,” Dekada Literacka 1/2 (2010): 52-61. ; 10. E. Branny-Jankowska, “Rytm jako kategoria opisu e-literatury,” in Liberatura, e-literatura i… Remiksy, remediacje, redefinicje, ed. M. Górska-Olesińska (Opole: Wydawnictwo UO, 2012). ; 11. R. Bromboszcz, 918-578 (Kraków: Korporacja Ha!art, 2012). ; 12. R. Bromboszcz, digital.prayer (Warszawa: Staromiejski Dom Kultury, 2008). ; 13. R. Bromboszcz, Estetyka zakłóceń (Poznań: Wydawnictwo Naukowe WSNHiD, 2010). ; 14. R. Bromboszcz, Hz (Poznań: Wydawnictwo WBPiCAK, 2011). ; 15. R. Bromboszcz, “Poezja cybernetyczna, hipertekst, liberatura, poezja neolingwistyczna. Geneza i struktura nowych zjawisk w literaturze polskiej,” in Od liberatury do e-literatury, ed. E. Wilk and M. Górska-Olesińska (Opole: Wydawnictwo UO, 2011). ; 16. R. Bromboszcz, u-man i masa (Kraków: Korporacja Ha!art, 2010). ; 17. R. Bromboszcz, T. Misiak and Ł. Podgórni, Książka i co dalej 7 (Poznań: Galeria AT (ASP), 2008). ; 18. M. Cecko, “Manifest Neolingwistyczny v. 1.1,” in Gada !zabić? pa]n[tologia neolingwizmu, ed. M. Cyranowicz, P. Kozioł (Warszawa: Staromiejski Dom Kultury, 2005), 158-159. ; 19. P. Celiński, Postmedia. Cyfrowy kod i bazy danych (Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2013). ; 20. “Część Avant-pop,” in Literatura polska 1989-2009. Przewodnik, ed. P. Marecki (Kraków: Korporacja Ha!art, 2010), 219-255. ; 21. M. Ćwikła, “Kultura 2.0: software teatru,” Dwutygodnik.com 94 (2012), accessed April 3, 2014, http://www.dwutygodnik.com/artykul/4046-kultura-20-softwareteatru.html. ; 22. T. Dąbrowski, Poezja w erze Wodnika, 2002, accessed April 3, 2014, http://www.fa-art.pl/archiwum/wersja1/09021.php. ; 23. Digitalne dotknięcia. Teoria w praktyce/Praktyka w teorii, ed. P. Zawojski (Szczecin: Stowarzyszenie Make It Funky Production, 2010). ; 24. A. Dróżdż, Od liber mundi do hipertekstu. Książka w świecie utopii (Warszawa: Biblioteka Analiz, 2009). ; 25. A. Dytman-Stasieńko, “Newspoetry – literacki cyberaktywizm?,” in Od liberatury do e-literatury, ed. Edward Wilk and Monika Górska-Olesińska (Opole: Wydawnictwo UO, 2011), 137-146. ; 26. A. Ensslin and A. Bell, “New Perspectives on Digital Literature: Criticism and Analysis,” Dichtung digital, 2007, accessed January 20, 2014, http://dichtung-digital.mewi.unibas.ch/editorial/2007.htm. ; 27. Z. Fajfer, “Liberatura. Aneks do słownika terminów literackich,” in Tekst-tura. Wokół nowych form tekstu literackiego i tekstu jako dzieła sztuki, ed. M. Dawidek Gryglicka (Kraków: Korporacja Ha!art, 2005), 11-22. ; 28. Z. Fajfer, “Liberature: Hyperbook in the Hypertext Era,” in Liberature. Or Total Literature, trans. and ed. K. Bazarnik (Kraków: Korporacja Ha!art, 2010). ; 29. S. Fizek, “Testowanie ‘Hegiroskopu’ Stuarta Moulthropa,” Dekada Literacka 1/2 (2010): 38-44. ; 30. J. Frużyńska, Mapy, encyklopedie, fraktale. Hipertekstowe opowieści w prozie XX wieku (Warszawa: WPUW, 2012). ; 31. G. Godlewski, Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne (Warszawa: Wydawnictwo UW, 2008). ; 32. Ł. Gołębiewski, Śmierć książki. No future book (Warszawa: Biblioteka Analiz, 2008). ; 33. M. Górska-Olesińska, Słowo w sieci. Elektroniczne dyskursy (Opole: Wydawnictwo UO, 2009). ; 34. A. Gumkowska, M. Maryl, P. Toczyński (collaboration), “Blog to… blog. Blogi oczyma blogerów. Raport z badania jakościowego zrealizowanego przez Instytut Badań Literackich PAN i Gazeta.pl,” in Tekst (w) sieci, vol. 1, 298. ; 35. N. K. Hayles, Electronic Literature: What Is It?, 2007, accessed April 2, 2014, http://eliterature.org/pad/elp.html. ; 36. Hiperteksty literackie. Literatura i nowe media, ed. P. Marecki and M. Pisarski (Kraków: Korporacja Ha!art, 2012). ; 37. M. Hopfinger, Doświadczenie audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej (Warszawa: Sic!, 2003). ; 38. M. Hopfinger, Literatura i media po 1989 roku (Warszawa: Oficyna Naukowa, 2010). ; 39. M. Hopfinger, “Zmiana miejsca?,” in Co dalej literaturo? Jak zmienia się współcześnie pojęcie i sytuacja literatury, ed. A. Brodzka-Wald, H. Gosk, A. Werner (Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, Fundacja Akademia Humanistyczna, 2008). ; 40. M. Janusiewicz, Literatura doby Internetu. Interaktywność i multimedialność tekstu (Kraków: Universitas, 2013). ; 41. G. Jędrek, “Zmiana nośnika czy zmiana systemu? O dwóch manifestach, jednej rewolucji i cyberpoezji,” Fragile 2 (2013): 62. ; 42. M. Jędrysik, W. Orliński, “Spór o elektroniczne książki i przyszłość papieru,” 2012, accessed April 4, 2014, http://wyborcza.pl/1,123455,11277567,Spor_o_elektroniczne_ksiazki_i_przyszlosc_papieru.html. ; 43. Ch. Jonscher, The Evolution of Wired Life (New York: John Wiley & Sons, 1999). ; 44. M. Kamińska, “Ta grzeszna miłość jest dziką siłą. Internetowa fanfikcja w kulturze polskich nastolatek,” in Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu (Poznań: Galeria Miejska Arsenał, 2011), 165-190. ; 45. R. W. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów (Kraków: Rabid, 2002). ; 46. R. W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu (Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2010). ; 47. J. Kossecki, Cybernetyka kultury (Warszawa: PIW, 1974). ; 48. A. Krzemiński, “Napisz – wydrukuj – wklej,” Polityka. Niezbędnik inteligenta (wydanie specjalne) 1 (2011): 85. ; 49. G. P. Landow, Hypertext: the Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology (Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1992). ; 50. M. Lister, J. Dovey, S. Giddings, I. Grant and K. Kelly, New Media. A Critical Introduction (Abingdon: Routledge, 2003). ; 51. Liternet. Literatura i internet, ed. Piotr Marecki (Kraków: Rabid, 2002). ; 52. L. Manovich, The Language of New Media (Cambridge, MA: MIT Press, 2002). ; 53. P. Marecki, “‘Obsesyjna antycypacja’ – Wojciech Bruszewski jako prekursor literatury nowych mediów w Polsce,” Zagadnienia Rodzajów Literackich 2 (2012): 235-246. ; 54. P. Marecki, “Strategie subwersywne w literaturze polskiej po 1989 roku,” Teksty Drugie 6 (2012): 314. ; 55. M. Maryl, “Konwergencja i komunikacja: gatunki wypowiedzi na stronach internetowych pisarzy,” Zagadnienia Rodzajów Literackich 55 (2) (2012): 29-51. ; 56. M. Maryl, “Reprint i hipermedialność – dwa kierunki rozwoju literatury Cyfrowej,” in Tekst (w) sieci, ed. Anna Gumkowska, vol. 2 (Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009), 83-91. ; 57. M. Maryl, “Technologie literatury. Wpływ nośnika na formę i funkcje przekazów literackich,” Pamiętnik Literacki 2 (2010): 157-178. ; 58. M. Maryl, Życie literackie w sieci. Pisarze, instytucje i odbiorcy wobec przemian technologicznych (Warszawa: Wydawnictwo IBL, 2015). ; 59. S. Miszczak, A. Miszczak, “Blooki: z sieci na papier,” Biuletyn EBIB [electronic document] 8 (2007), accessed April 3, 2014, http://www.ebib.info/2007/89/a.php?miszczak_miszczak. ; 60. L. Onak and Ł. Podgórni, wgraa (Kraków, Internet: Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba, Śródmiejski Ośrodek Kultury w Krakowie, 2012). ; 61. A. Pająk, “Islamskie ogrody i barokowe teksty-maszyny. Porady dla hipertekstowych ogrodników,” Techsty 4 (2008), accessed March 14, 2014, http://www.techsty.art.pl/magazyn4/artykuly/pajak/pajak01.html. ; 62. A. Pająk, “Litteratura cybernetica, czyli burza w szklance Wody,” Dekada Literacka 1/2 (2010): 33. ; 63. U. Pawlicka, “Krótka historia nowych światów – podsumowanie dziesięciu lat literatury nowomedialnej w Polsce,” Lampa 1-2 (2012): 16-21. ; 64. U. Pawlicka, “Na marginesie rozważań o literaturze cyfrowej w kontekście posthumanizmu,” Wakat 3/4 (2013): 74-75. ; 65. U. Pawlicka, (Polska) poezja cybernetyczna. Konteksty i charakterystyka (Kraków: Korporacja Ha!art, 2012). ; 66. U. Pawlicka, Towards a History of Electronic Literature, “CLCWeb: Comparative Literature and Culture” 16.5 (2014), accessed June 1, 2016, http://dx.doi.org/10.7771/1481-4374.2619. ; 67. U. Pawlicka, Visualizing Electronic Literature Collections, “CLCWeb: Comparative Literature and Culture” 18.1 (2016), accessed June 1, 2016, http://dx.doi.org/10.7771/1481-4374.2902. ; 68. U. Pawlicka and M. Pisarski, “Przekład hipertekstowy. Teoria i praktyka,” Rocznik Komparatystyczny 5 (2014): 373-394. ; 69. U. Pawlicka and Ł. Podgórni, Oczy tygrysa (Eyes of the Tiger), (Kraków: Korporacja Ha!art, 2012), accessed April 1, 2014, http://ha.art.pl/czyzewski/. ; 70. J. R. Pierce, An Introduction to Information Theory: Symbols, Signals and Noise (Mineola, NY: Dover Publications, 1980). ; 71. M. Pisarski, “Nowe pole adaptacji i translacji tekstu w mediach,” Fragile 3 (2013): 22-25. ; 72. M. Pisarski, “Pod warstwą szkła i kryształu. Jak się czyta tekst cyfrowy,” Dekada Literacka 1/2 (2010): 26. ; 73. M. Pisarski, “Pole pisma,” accessed April 1, 2014, http://techsty.art.pl/hipertekst/teoria/remediacja/bolter.htm. ; 74. M. Pisarski, Remediacja, accessed April 1, 2014, http://www.techsty.art.pl/hipertekst/teoria/remediacja.htm. ; 75. M. Pisarski, Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy (Kraków: Korporacja Ha!art, 2013). ; 76. Ł. Podgórni, noce i pętle (Kraków: Korporacja Ha!art, 2010). ; 77. Ł. Podgórni, Skanowanie balu (Kraków: Korporacja Ha!art, Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba, 2012). ; 78. Poezja cybernetyczna – samookreślenie, accessed April 1, 2014, http://perfokarta.net/root/samookreslenie.html. ; 79. K. Prajzner, Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej (Łódź: Wydawnictwo UŁ, 2009). ; 80. Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, ed. E. Szczęsna (Krakow: Universitas, 2015). ; 81. A. Przybyszewska, “Niszczyć, aby budować. O nowych jakościach liberatury i hipertekstu,” in Tekst-tura. Wokół nowych form tekstu literackiego i tekstu jako dzieła sztuki, ed. M. Dawidek Gryglicka (Kraków: Korporacja Ha!art, 2005). ; 82. Reading Moving Letters. Digital Literature in Research and Teaching, ed. R. Simanowski, J. Schäfer, P. Gendolla (Bielefeld: transcript Verlag, 2010). ; 83. Ł. Ronduda, Strategie subwersywne w sztukach wizualnych (Kraków: Rabid, 2006). ; 84. M.-L. Ryan, “Introduction,” in Cyberspace Textuality. Computer Technology and Literary Theory, ed. M.-L. Ryan (Bloomington: Indiana University Press, 1999). ; 85. M.-L. Ryan, Narrative as Virtual Reality. Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media (Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2011). ; 86. P. Sienkiewicz, Poszukiwanie Golema: o cybernetyce i cybernetykach (Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1988). ; 87. A. Sikora, “E-mail – między listem a rozmową,” in Tekst (w) sieci, vol. 1, 245-252. ; 88. P. Sitarski, Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej (Kraków: Rabid, 2002). ; 89. R. Bromboszcz, “Splot umysłu z oprzyrządowaniem i oprogramowaniem. Eksplikacja negatywistyczna,” in Mindware. Technologie dialogu, ed. P. Celiński (Lublin: Warsztaty Kultury/WSPA, 2012), 87-100. ; 90. S. Strzelecki, “Efekty interfejsu hipertekstów literackich. Perspektywy badawcze,” in Tekst (w) sieci, ed. Anna Gumkowska, vol. 2 (Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009), 141-152. ; 91. E. Szczęsna, “Digitalne reinterpretacje sztuki,” in e-polonistyka 2, ed. A. Dziak, S. J. Żurek (Lublin Wydawnictwo KUL, 2012), 63-67. ; 92. E. Szczęsna, “Poetyka w dobie konwergencji,” Zagadnienia Rodzajów Literackich 55 (2) (2012):11-27. ; 93. E. Szczęsna, “Tekst wieloznakowy w przestrzeni mediów cyfrowych. U podstaw poetyki semiotycznej,” Przegląd Humanistyczny 4 (2013): 19-27. ; 94. E. Szczęsna, “Wprowadzenie do poetyki tekstu sieciowego,” in Tekst (w) sieci, vol. 1, 67-75. ; 95. Sztuki w przestrzeni transmedialnej, ed. T. Załuski (Łódź: Akademia Sztuk Pięknych, 2010). ; 96. K. Uniłowski in the editorial discussion “Literatura a nowe media,” Dekada Literacka 1/2 (2010): 9. ; 97. M. Więckiewicz, Blog w perspektywie genologii multimedialnej (Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012). ; 98. E. Wójtowicz, Net art (Kraków: Rabid, 2008). ; 99. J. Wrycza, Galaktyka języka Internetu (Gdynia: Novae Res, 2008). ; 100. S. Wysłouch, “Ruchome granice literatury,” in Ruchome granice literatury, ed. S. Wysłouch and B. Przymuszała (Warszawa: PWN, 2009). ; 101. P. Zawojski, Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii (Katowice: Wydawnictwo UŚ, 2012).

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

2

Start page:

242

End page:

261

Resource Type:

Article : original article

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

0867-0633 ; 10.18318/td.2016.en.2.16

Source:

IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

eng

Language of abstract:

Rights:

Rights Reserved - Free Access

Terms of use:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Projects co-financed by:

×

Citation

Citation style: